دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینماحقیقت عنوان کرد:

امکان قبول انصراف هیچ مستند دیگری وجود ندارد/ تلاش برای نمایش «بانو قدس ایران»

سید محمدمهدی طباطبایی نژاد با اشاره به آیین‌نامه جشنواره سینماحقیقت، گفت: طبق قانون آیین‌نامه، جشنواره بعد از اعلام اسامی فیلم‌ها نمی‌تواند با انصراف فیلمی موافقت کند اما براساس ملاحظاتی ما با انصراف مستند «بانو قدس ایران» موافقت کردیم.
کد خبر : 240797

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، در خصوص حذف ناگهانی فیلم مستند «بانو قدس ایران» از جشنواره سینماحقیقت، بیان کرد: طبق آیین‌نامه جشنواره، تهیه‌کننده فیلمی که توسط هیات انتخاب، انتخاب و برای حضور در جشنواره اعلام می‌شود، اجازه ندارد فیلم را از جشنواره خارج کند؛ اما با توجه به جایگاه و احترامی که برای مجموعه همکارانمان در تولید «بانو قدس ایران» داریم، با توجه به نامه‌ محترمانه و مودبانه آن‌ها که در آن از ما درخواست شد در فرصت دیگری، مستندشان اکران شود، این مستند را از جشنواره خارج کردیم.


تلاش می‌کنیم «بانو قدس ایران» را حداقل در یک سانس نمایش دهیم


وی افزود: دلایل انصراف را ما هم نمی‌دانیم اما قرار است در این چند روز با عوامل تولید این مستند گفت‌وگو کنیم، به یک جمع‌بندی برسیم تا شاید بتوانیم یک سانس نمایش از فیلم را در طول جشنواره داشته باشیم.


دبیر جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به اینکه چرا مصطفی رزاق‌کریمی؛ کارگردان اثر مذکور، بیان کرده حذف فیلم برایش بی‌اهمیت است و برای دلیل آن هم پیگیری نمی‌کند؟، توضیح داد: به دلیل اینکه موضوع اصلا حاشیه‌ای نیست، ضمن اینکه خانواده امام (ره) نیز از نمایش این فیلم راضی بودند چراکه این فیلم، مستند بسیار خوبی در مورد زندگی همسر امام (ره) است که مورد توجه هیات انتخاب و تمام کسانی که آن‌را دیده‌اند؛ قرار گرفت.


نمایش یا عدم نمایش فیلم بستگی به نظر تهیه‌کننده دارد


وی ادامه داد: از طرفی آقای رزاق‌کریمی، کارگردان حرفه‌ای است و می‌داند که نمایش یا عدم نمایش فیلم بستگی بر اظهارنظر تهیه‌کننده دارد. «عروج‌فیلم» به عنوان تهیه‌کننده این مستند درخواست انصراف کرد و ما هم از روی احترامی که برای این موسسه قائل هستیم، پذیرفتیم.


مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: به هیچ عنوان امکان قبول انصراف فیلم دیگری وجود ندارد. هر جشنواره بنا بر ملاحظاتی، می‌تواند یکسری استثناها را رعایت کند مانند همین ملاحظه‌ای که در مورد فیلم «بانو قدس ایران» کردیم اما طبق آیین‌نامه و مسئولیت جشنواره اختیار ما هم محدود است. ضمن اینکه براساس توافق‌ با تهیه‌کنندگان، آن‌ها بعد از اعلام حضور فیلمشان، امکان خروج ندارند.


جشنواره حقیقت؛ فضای گفتمانی را در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند


طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این سوال که در انتخاب آثار حاضر در جشنواره تا چه اندازه نگاه سیاسی‌کاری کنار گذاشته شده، بیان کرد: همانطور که می‌دانید در لیست فیلم‌ها، فیلم‌های سیاسی هم وجود دارند اما جشنواره؛ همواره یک فضای گفتمانی را در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند و بنای آن هم بر این است که این اتفاق در حوزه‌هایی مثل سیاسی و اجتماعی و حتی زیست‌محیطی رخ دهد.


وی با تاکید بر این امر که همه فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال پرچالش هستند، افزود: جشنواره به یک رویکرد گفتمان‌سازی در حوزه فیلمسازی سینمای مستند و همه آنچه که این حوزه با آن مواجه است، معتقد است و تلاش کرده کمترین ممیزی را در مورد فیلم‌ها داشته باشد؛ اما اینکه در مورد برخی از فیلم‌ها تلاش ما جواب مثبت نداده، امری طبیعی است چرا که هر جشنواره‌ای دارای رویکردهایی است که باید آن‌ها را رعایت کند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته